Global 3.jpg Global 2.jpg

Internationale aktiviteter

På vores gymnasium vil vi gerne give vores elever både indblik og udsyn. Det gør vi blandt andet ved en række internationale aktiviteter - i de enkelte fag såvel som udenfor den daglige undervisning. Overordnet er målet med det internationale arbejde at styrke elevernes kendskab til globale forhold og at opleve kulturmøder på egen krop. Det er en vigtig del af den moderne almene dannelse at kunne begå sig i en globaliseret verden.

Vi arbejder internationalt på en række punkter:

  • Globalt udsyn.
  • Skolens velgørenhedsprojekt Stairway.
  • Studieture for alle i 2.g.
  • Sprogrejser med spansk, tysk eller fransk.
  • Klasseudveksling med partnerskoler rundt i verden.
  • Foredrag og andre aktiviteter med globale forhold på dagsordenen.
Hvert år modtager Skanderborg Gymnasium 6-7 udvekslingsstuderende, der kommer fra hele verden!

Desuden modtager vi hvert år et antal udvekslingsstudenter, der kommer fra hele verden, fx fra Malaysia, Italien, Australien, USA og Brasilien. Vores udvekslingsstudenter går typisk i en 2.g-klasse, hvor de deltager så vidt muligt i undervisningen. Det er som regel en stor gevinst for en klasse at have en udvekslingsstudent, da det giver et andet perspektiv på både undervisningen og klassens sociale liv. Læs mere om vores internationale aktiviteter her.

  • Fortællinger fra vores udvekslingsstuderende

     

    Hej! My name is Anaïs and I’m from Austria. I’m 15 years old, and I am here in Denmark for three months in total, sadly almost two of them already are over.
    I came to Denmark because I wanted to experience another culture than the ones I am used to (France and Austria), and I am very happy to be here. My goals for my exchange were also to have as much fun as possible, and to learn Danish/ understand when people are talking.
    In my home country I live in the capital, Vienna, which is very different than the more countryside lifestyle here.
    To sum up, I’m really happy of my choice to come to Denmark, and I thank everyone that I know for making this experience so special.


    Hej! Jeg hedder Charlie. Jeg kommer fra Melbourne i Australien.
    Jeg er seksten år gammel og i anden år. Jeg elsker klatring, og jeg også elsker geografi. I Australien jeg har to brødre, en hund, en kat og kyllinger. Min familie elsker dyr! Jeg kan godt lide Danmark fordi folkene er meget pæne og sjove. I Danmark jeg bor i Skanderborg med min vært familie. Der er tre brødre og en søster, de er alle ældre end mig og de har ikke kæledyr. I Danmark jeg spiller foldbold og jeg klatring i Aarhus. Jeg bliver i Danmark i 5 måneder.   

    My name is Parattakorn Thitiphuree and my nickname is Ben. I am from Bangkok, Thailand. My goal is to graduate from high school to study medicine or psychology in a university and still being able to do what I love. Music cures my stress, especially playing the guitar and singing. I love to play music so much and I feel like it is the closet thing to a time machine. I’ve always waited for an opportunity to join an exchange program to Europe, regarding this program as a very huge opportunity for a 17-year-old boy like me to pursue my dream. I want to go to Denmark because I want to learn more experiences and discernment from facing new types of problems and situations I haven’t faced before; to develop a good mindset towards things in life. Noticeably, Danish and Thai cultures are vastly different in many ways, especially attitude towards things. Being here in Denmark, I get to observe and emphasize how people’s perspectives on their obstacles and predicaments are, to improve my maturity and responsibility. Studying in new ways will support my mindset towards my usage of knowledge. Skanderborg Gymnasium has been giving me a wonderful experience, a lot more than I have expected. It is one of the reasons I love Denmark.

     

    Hello, My name is Jázmin and I come from Hungary. I will spend 3 months in Denmark, and I feel that this period will be a very defining moment in my life. I live in a city called Székesfehérvár in Hungary. In Denmark, however, I live in Boes (not far from Ry), with a very helpful and kind host family. My participation in the exchange program in Denmark was mainly driven by curiosity and getting to know a new and different country! I like my everyday life here in Denmark, even the unpredictable weather has its beauty. During my stay here, I want to learn Danish as much as possible and get to know many people!


    Hej, jeg heller Lívia. Jeg er 16 år gammel og jeg kommer fra Niterói i Rio de Janeiro, Brasilien.
    Jeg har været i Danmark i 2 måneder nu, og jeg elsker her. Jeg blev født i en by kaldet Uberaba i staten Minas Gerais, Brasilien. Men jeg flyttede til Niterói i staten Rio de Janeiro, da jeg var 1 år gammel.
    Jeg elsker at lære sprog og politik, og at være her i Danmark har været en fantastisk mulighed for at lære et andet sprog som dansk.
    Jeg skal være i Danmark hele skoleåret, og nu er der gået 2 måneder, at jeg er her. Jeg lever den bedste oplevelse i mit liv, og Danmark er et fantastisk land at bo.
    Jeg besluttede at komme til Danmark, fordi jeg og min familie altid har beundret de skandinaviske landes livsstil. Nordiske lande er de smukkeste.
    At lære dansk er en udfordring, men det er sjovt, og jeg nyder det. Jeg håber, at jeg indtil finalen i mit udvekslingsår taler bedre dansk.
    I skolen har jeg utrolige venner, og de gør min oplevelse endnu bedre. Jeg elsker hvert sekund i Danmark.
    Jeg elsker, hvordan alt her er meget teknologisk, og hvordan det er nemt at rejse gennem landet. Maden er også meget god.

  • En god historie

    Vores gymnasium har med CDEU´s hjælp opnået en Erasmus+akkreditering.
    Det betyder at endnu flere af vores elever får mulighed for udveksling.

    Læs hele artiklen her

  • Beretning fra Indien

    2.e fra vores gymnasium har i forbindelse med vores studietur til Indien lavet en hjemmeside. Turen går til Indiens hovedstad New Delhi i Nordindien. DPS (Delhi Public School) Noida var så venlige at have os på besøg og viste stor gæstfrihed. I dagene i New Delhi boede alle os danske elever hver især hos en indisk udvekslingselev og deres familie. Sammen med inderne besøgte vi fantastiske seværdigheder og oplevede en helt anderledes kultur. Efter fem dage i New Delhi rejste vi og de indiske elever videre til Agra og Jaipur for at se mere af Nordindiens skønhed deriblandt et af verdens 7 vidundere, nemlig Taj Mahal. Turen har været helt unik og vi fik alle oplevelser vi aldrig vil glemme.

  • Partnerskab med Indien

  • Globalt Udsyn

    På vores gymnasium kan du vælge en global klasse med studieretningen Matematik A og Samfundsfag A. Denne klasse har et særligt fokus på globale og internationale problemstillinger. Centralt i klassens fokus står studieturen i 2.g, der går til vores partnerskole i Delhi, Indien, hvor eleverne indkvarteres privat. I mødet med de indiske elever kommer eleverne ind under huden på indisk kultur og samfund. De oplever både ligheder og forskelle mellem dem selv og andre unge i en helt anden del af verden. Senere i 2.g er klassen værter, når de indiske elever besøger Danmark.

    Her kan du læse mere om Globalt Udsyn

  • Studieture

    Studieturen i 2g er en væsentlig del af vores gymnasiums DNA. Vi prioriterer, at alle elever midt i deres gymnasieforløb for en stund slipper skolebøgerne og computeren og sammen med deres klasse og to lærere tager til et andet land for at udforske, undersøge, opleve og ha’ det sjovt sammen.

     

    Du kan læse mere om vores studieture og ekskursioner her

  • Erasmus+

    Erasmus+ Enriching lives, opening minds.

    Når man rejser ud, lærer man først og fremmest noget om sig selv og sin egen baggrund. Det gælder både for de elever og for de lærere, der hvert år får mulighed for at opleve en anden europæisk skole og dagligdag via finansiering fra EU’s program for uddannelse, unge og sport, Erasmus+.

    Vores gymnasium har i flere år søgt om og modtaget midler fra Erasmus+, både til enkeltelever, der rejser ud, til klasser på udveksling og til lærere, der enten skal på kursus eller jobshadowing på en udenlandsk skole. Det skaber hvert år et væld af gode og anderledes oplevelser – og det smitter af på dagligdagen på skolen, når vi omvendt har besøg af elever og lærere fra vores partnerskoler rundt om i Europa. Ofte giver de et kulørt præg på undervisningen, og de er altid gode til at bidrage med et nyt perspektiv på, hvordan en dansk gymnasieskoledag tager sig ud fra et andet perspektiv.  

    Østrig
    Jesper Moldaschl

    Norge
    Jens Fredslund

    Island
    Lotte Gaarskjær Brandt
    Gry Sandholm Jensen

    Frankrig
    Daniel Rivera
    Emil Overgaard
    Simon Balle Kristensen
    Nanna Freja Keller

    Spanien
    Villads Lang og William Knudsen
    Sofie Nielsen og Maria Henriksen
    Hanne Hassing og Helene Staal Lund

    Irland
    Anne Blum