Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1338 af 9. december 2019 om studie- og ordensregler m.v. på gymnasiale uddannelser ligger til grund for skolens studie- og ordensregler.
Studie- og ordensregler
Du skal:
Du må ikke:
Ved overtrædelse:
Se reglerne uddybet og sanktionsmulighederne forklaret i de enkelte kapitler nedenfor.
Forståelsespapiret beskriver en række forventninger til den gode elev og lærer på Skanderborg Gymnasium. Formålet er at have et fælles udgangspunkt for et konstruktivt samarbejde mellem lærere og elever omkring undervisningsmiljøet i klassen.
Klassen lærerteam og elevrådsrepræsentanter sørger med passende mellemrum for, at folderen gennemgås og bruges som oplæg til drøftelse i klasserne. Således kan alle klasser hver især få talt om, hvilke forventninger man har til hinanden og til læren.
Indholdet af forståelsespapiret introduceres og gennemgås af teamformænd for grundforløbsklasserne i starten af skoleåret.
Papiret er udarbejdet i forlængelse af et arbejde i elevrådet i efteråret 2021 og efter drøftelse med skolens lærere. Papiret blev præsenteret af elevrådet på PR-møde d. 9. december. Efterfølgende har Skoleudvalget drøftet papiret i januar 2022.
Det opfattes som snyd, hvis en elev helt eller delvis afskriver fra andre opgavebesvarelser, afskriver fra kilder uden at afgive disse, eller hvis eleven lader andre skrive besvarelsen for sig.
Den enkelte lærer, i alle fag med skriftlig dimension, skal sikre sig, at eleverne på et givent hold trænes i angivelse af henvisning til eventuelle kilder. Dette sker typisk i forbindelse med de første opgaver i 1g. Læreren skal anvise hvordan det konkret skal ske og eleverne skal belæres i konsekvenserne af at snyde, bl.a. med henvisning til skolens studie-ordensregler.
Eleverne gøres bekendt med www.stopplagiat.nu
Hvis læreren opdager at en elev har snydt med en skriftlig opgave, da gælder følgende:
Årsagen til fraværet er relevant, når skolens ledelse konkret vurderer, hvorvidt der skal gribes ind. Dermed kan der tages hensyn til omfattende sygdom eller andet handicap. Der kan i disse særlige tilfælde efter behov aftales kompenserende undervisning. Fravær fra undervisning, kan være af et sådant omfang, at der ikke kan gives en faglig forsvarlig årskarakterer. I forlængelse heraf vil det blive vurderet, om der kan indstilles til prøve.
Der kan, i forbindelse med fravær, som dokumentation for sygdom, skade eller handicap kræves udtalelse fra læge/hospital eller en lægeerklæring. Eleven skal selv betale for en sådan erklæring.
I specielle tilfælde kan en elev i løbet af gymnasietiden fritages (fx i idræt). Det vil betyde, at der ikke kan gives årskarakter i faget. Elever, der fritages fra idræt fra starten af gymnasietiden, skal gennemføre et andet fag på C-niveau. Faget idræt har, med dette fags krav til elevens fysiske muligheder, behov for en særlig forståelse af, hvordan man som elev er studieaktiv. Da faget idræt udover den fysiske deltagelse i øvelserne også har en betragtelig teoretisk side, kan eleven godt deltage i store dele af undervisningen på trods af en given fysisk skade. I samråd med idrætslærerne vil eleven få anvisning af, hvordan eleven kan deltage.
Fravær i faget idræt vil blive ført, når eleven ikke deltager aktivt i undervisningen. For at kunne deltage aktivt i undervisningen kræves det, at eleven er omklædt til idrætstøj. Har du en synlig skade, som du kan forevise, føres der ikke fravær. Det kræver stadig at du møder op til lektionen og deltager i det omfang, det er muligt. Fx hvis du har et forstuvet håndled, kan du i samråd med idrætslæreren finde aktiviteter, du kan udføre.
Ved langvarig skade, hvor eleven over en længere periode kun kan deltage delvist eller helt skal fritages fra idrætsundervisningen, kræves en lægeerklæring. På samme måde som ovenfor deltager eleven så vidt det er muligt i undervisningen. Ofte er det muligt at eleven arbejder med genoptræningsøvelser eller lignende knyttet til den konkrete skade. Dvs. har du en lægeerklæring på en langvarig skade, kan du undgå fravær ved at møde op til lektionerne og deltage i det omfang, det er muligt.
Der gives en kopi af lægeerklæringen til både idrætslæreren og til studievejlederen (via kontoret).
Du finder måltal for fravær under dokumentation.
Hvis skolens ledelse skønner, at deltagelsen ikke er tilstrækkelig, indkaldes eleven til en samtale. Hvis det ikke løser problemet, gives en sindet skrivelse, der er en orientering om forventet iværksættelse af sanktion, og dernæst en skriftlig advarsel (som vedrørende elever under 18 år sendes til forældrene) med angivelse af mulige konsekvenser, hvis adfærden ikke ændres.
De mulige konsekvenser er:
De to sanktioner, ”Mistet ret til at gå til eksamen” og ”Bortvisning fra uddannelsen” kan også komme på tale, hvis adfærden i undervisningssammenhæng ikke er acceptabel.
Forsømmelserne opgøres for hvert skoleår og overføres ikke til det følgende år. Elever, der har fået en skriftlig advarsel, kan det følgende år få en advarsel uden forudgående samtale.
Eleverne skal deltage aktivt i undervisningen. Aktiv deltagelse indebærer forberedelse, tilstedeværelse og deltagelse i lektionerne, deltagelse i prøver og andre planlagte undervisnings- og skoleaktiviteter på og uden for skolen, samt aflevering af opgavebesvarelser af acceptabel kvalitet.
I forbindelse med selvstændigt arbejde, som ikke er skemalagt, angiver faglæreren, hvilke betingelser (fx i form af tilbagemeldinger og opgavebesvarelse), der gælder for opfyldelse af mødepligten.
I tilfælde af aflyste moduler sikrer skolen så vidt muligt, at der foregår faglig aktivitet, eller at undervisningen flyttes eller etableres på et senere tidspunkt.
Skolen kan med dags varsel placere undervisning på skoledagene i tidsrummet 8:05-15:15. Med lidt længere varsel kan skoledagen planlægges til og med 6. lektion, der slutter kl. 16.50. Alt fravær registreres uanset årsag! Eleverne skal efter ethvert fravær, for hver enkelt lektion, angive fraværsårsag i Lectio.
Forsømmelighed med hensyn til aflevering af skriftlige opgaver, til den af læreren eller skolen meddelte frist, medfører registrering i Lectio. Der er dog følgende særlige regler, når det gælder skriftlige opgaver (gælder ikke eksamensopgaver).
Såfremt en elev insisterer på at aflevere en opgave efter ovenstående seneste frist, da skal læreren modtage opgaven og rette den (give eleven en evaluering af opgaven). Opgaven skal således indgå i lærerens samlede evaluering af den pågældende elevs standpunkt, men opgaven bliver ikke af den grund godskrevet i forhold til fraværsopgørelsen.
Registreringen finder altid sted hurtigst muligt.
Vi har en fornuftig og god IT-kultur og det er ikke noget problem at færdes lovligt, forsvarligt og sikkert på nettet. Gældende lovgivning gør det dog nødvendigt at tydeliggøre, hvilket ansvar vi har, når vi bruger skolens net. Derfor som en del af vores gymnasiums studie- og ordensregler gælder følgende:
Krav til brugere af skolens netværk
Konsekvens ved overtrædelse af IT-regler eller uacceptabel brug af IT-miljøet
Overtrædelse af reglerne vil medføre sanktioner fra skolens side eller i grovere tilfælde føre til politianmeldelse. Sanktioner kan ske i form af en skriftlig eller mundtlig advarsel eller ved bortvisning fra skolen.
Gode råd
Med andre ord må man ikke gøre noget ulovligt på skolens netværk. Hvis du er usikker på, hvordan du i praksis undgår det, kan du få hjælp hos skolens IT-afdeling. De kan også hjælpe dig med at løse de problemer, du kunne få med din bærbare computer. Da stort set alle elever benytter deres egen computer på skolen hver dag, kender IT-afdelingen til de fleste problemstillinger vedr. brug af bærbare computere på gymnasiet.
Snyd er misbrug af både elevtid og lærertid!
Det er snyd, når man afleverer skriftligt arbejde, som man ikke selv har lavet, Det er ikke forkert at citere andre, men det afgørende er, om man ærligt har givet til kende, hvad man har gjort. Derfor skal der være klar og tydelig kildehenvisning. Kvaliteten af egen indsats vil indgå i bedømmelsen af opgave besvarelsen.
Skolen benytter sig af et scanningsprogram, som hurtigt, sikkert og præcist kan identificere opgavesnyd.
Ved en eksamen medfører snyd bortvisning fra det pågældende fag. En ny eksamen kan tidligst tages det følgende år.
Konsekvenser af snyd:
I gentagelsestilfælde og efter advarsel kan snyd medføre:
Fælles aftale og spilleregler for alle ekskursioner og studierejser.
Alle studieture og ekskursioner har såvel et fagligt som et socialt sigte. Det handler om at se verden med faglige øjne, men det handler også om, at vi gør det sammen. Derfor er det en selvfølge, at vi alle sammen opfører os ordentligt og tager hensyn til hinanden, såvel som til de mennesker, vi besøger.
Alle der er på tur sammen med gymnasiet, repræsenterer altid skolen og skal gøre det på bedste vis.
Alle skolens almindelige studie- og ordensregler gælder, og dertil knyttes nedenstående retningslinjer specifikt til ekskursioner og studierejser:
Særligt vedrørende alkohol og rusmidler
Sanktioner
Der er mulighed for at klage over enhver afgørelse, som rektor træffer. Klagen skal formuleres skriftligt og sendes til rektor senest 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt.
Du har ved samme procedure mulighed for at klage over en bedømmelse af en eksamenspræstation. Imødekommes klagen, kan der blive tale om ombedømmelse eller aflæggelse af ny prøve. Ombedømmelse kan føre til en lavere karakter.
Du er altid velkommen til at kontakte rektor for yderligere vejledning i forhold til afgivelse af klage.