Dimissionstale Skanderborg Gymnasium 2021

 

Det er det, der sker undervejs, der er livets mening. Livet handler ikke om at blive salig eller vinde eller nå et bestemt mål. Gaven til os er, at vi lever. Opgaven er at leve hver dag.

Præsten og forfatteren Johannes Møllehave i bogen ”Det ender godt” fra 2009.

I dag er en glædens dag. I dag springer I ud som studenter. I springer ud i resten af det liv, der skal leves, og som I skal leve hver dag.

Men inden I springer, skal I lige have et par ord med på vejen. Jeg vil sige lidt om, hvad I tager med herfra, og hvad I skal bruge det til.

I har fået en masse ny viden hjulpet på vej af skolens dygtige lærere, der alle er eksperter i lige netop det fag, som de har undervist jer i. Det er det, vi først og fremmest kan og skal give jer med; viden formidlet af nogen der virkelig ved, hvad de taler om.

Men samtidig har I fået noget andet med. I har fået respekten for, hvor betydningsfuldt det er at have viden. Viden er grundlaget for, at vi kan tale om og forholde os til alle de udfordringer, vi møder på en god og konstruktiv måde, og med overskud til at forstå, at ting kan anskues på flere måder, så vi i dialog kan tage de kloge valg.

Men viden gør det ikke alene, der er alt det andet, I også skal tage med herfra. Det et det, vores ”kvalitetsbobler”, som man finder rundt på gulvene og vinduerne på gangene, handler om, fx:

 

Respekt og tolerance/Du skal kunne tale ordentligt med alle;

Parathed/Du må ikke lukke øjnene;

Kommunikation/Du skal høre godt efter og formulere dig præcist;

Initiativ og interesse/Det er bedre at være med;

Ansvar/Det du gør, betyder noget;

Realisme/Kend dine styrker og svagheder.

 

De kvaliteter skal kombineres med jeres viden.

 

Til jeres forældre kan vi sige, at det også kunne være opskriften på at få et lykkeligt ægteskab.

I forbindelse med at han modtog elefantordenen, valgte den danske Nobelprismodtager i fysik Niels Bohr taijitegnet til sit våbenskjold. Tegnet indeholder yin og yang, som handler om altings iboende dualitet. Man kan også sige, at tingene er komplementære, man kan ikke nøjes med det ene, man skal også have det andet for at få den fulde indsigt. Han valgte det, fordi der er en grundlæggende komplementaritet indbygget i den moderne kvantefysik, men han gjorde det også, fordi det er en meget givende måde at betragte verden som helhed på, og altså også det I har med her fra vores gymnasium: Viden og kvalitetsboblerne på gangene.

Et andet ord, der udtrykker lidt det samme, er almendannelse.

En af de store udfordringer som I skal forholde jer til I jeres nye liv efter i dag, er de menneskeskabte klimaforandringer. For at forstå dem må man have en indsigt i og viden om naturvidenskab.

Man begyndte for alvor at observere de menneskeskabte klimaforandringer som følge af vores afbrænding af fossile brændsler i 1970’erne. De første videnskabelige modeller for hvordan det kunne udvikle sig i fremtiden blev lavet. Det de naturvidenskabeligt baserede modeller forudså den gang om klimaets udvikling, er meget præcist det, vi oplever i dag.

Undervejs har der været en sund og væsentlig debat om modellernes gyldighed. Man ved, at der er mange faktorer i spil. Der er feedbackmekanismer, der både kan speede processerne op og forsinke dem. Vi ved, at der i fortiden naturligt er sket store klimaforandringer, som vi også skal forstå.

Pointen er, at når man bedriver ordentlig naturvidenskab, skal man også udtrykke de usikkerheder, der er ved de modeller, man arbejder med, men det ændrer ikke ved at naturvidenskab er eksakt. Videnskabelig redelighed må ikke misforstås som mangel på præcision. Når I går ud herfra, har I lært, at naturvidenskaben, udover at den kan være svær at forstå, er meget stærk.

- De 50 år gamle forudsigelser har holdt stik.

I har dermed et fundament, som også gør, at I ved, at når en magtfuld præsident benægter, at klimaforandringerne er menneskeskabte, så er det enten, fordi der er nogle meget fundamentale ting, han overhovedet ikke har forstået, eller også er det udtryk for en skræmmende kynisme, hvor ønsket om magt vægtes højere end sandhed og vores alles ve og vel.

Om det er den ene eller den anden forklaring, det har I lært at forholde jer til i de samfundsvidenskabelige og humanistiske fag. Der har I lært om nogle af de mekanismer der gør, at når vi nu ved, at det er ved at være helt galt, hvorfor gør vi så ikke nok ved det?

Men netop fordi I har fået den viden, har I også mulighed for at gå ud herfra og gøre jeres indflydelse gældende. Det er lige netop jer, der skal ud med det, I ved nu, og al den nye viden I får i fremtiden og gøre forskellen og sørge for, at vi tager de rigtige beslutninger.

 

Jeg lover jer, at naturvidenskaben kan levere de løsninger, der er behov for. Og med det jeg kender til jer, er jeg også tryg ved, at I vil kunne levere de gode beslutninger og den nye viden, der skal til.

 

Et andet sted, hvor naturvidenskaben har vist sin styrke, er den hurtighed, hvormed det er lykkedes at fremstille vacciner mod den nye coronavirus med anvendelse af helt nye teknologier.

 

Ja ... Vi blev jo også nødt til at komme omkring den katastrofe, der ramte os alle for snart halvandet år siden. Vi vidste, det ville ske på et tidspunkt, men nu blev det altså i jeres gymnasietid. Vi fik en ny type virus, som siden har slået mange ihjel og givet endnu flere alvorlige sygdomsforløb, og som har betydet, at vi i stort omfang måtte lukke vores sociale liv ned.

 

De største ofre er naturligvis de døde og de alvorligt syge og deres familier, men for jeres gymnasieforløb har det også været en katastrofe. Jeg behøver ikke at remse alt det op, I gik glip af; ”man skal ikke græde over spildt mælk”, men det har nu godt nok været træls.

 

Meget af det i jeres gymnasietid, som I laver både i og udenfor undervisningen, og som også bidrager til, at I kommer herfra som mere vidende og indsigtsfulde mennesker, har I måttet undvære.

 

I har taklet det imponerende godt. I har fundet løsninger, og I har udvist et stort ansvar både i forhold til at håndtere smitten og til at håndtere undervisningen både her på skolen, og derhjemme. Det kan jeg ikke rose jer for meget for. I er fantastiske.

 

For at komme igennem og forstå store kriser eller begivenheder, man støder på i løbet af livet, vil man ofte kunne hente hjælp i litteratur og digtning. I løbet af jeres tre år her har I også fået åbnet øjnene for de store oplevelser og indsigter, der ligger i netop litteraturen og digtningen.

Måske har I ikke helt opdaget det endnu, men så lover jeg jer, at det kommer.

 

Johannes Møllehave som jeg startede med at citere døde den 10. maj i år her ved slutningen af jeres gymnasieforløb. Den 16. august 2018, da I lige var startet her, døde en anden af vores kendte danske digtere Benny Andersen. Han havde en fantastisk evne til at lege med ordene og samtidig få sagt nogle væsentlige ting om det, det hele i sidste ende handler om: Vores alles helt almindelige liv.

 

Benny Andersen skrev i 1964 i digtsamlingen ”Den indre bowlerhat”, følgende digt om Livet:

 

Livet

Det er noget vi alle kender

livet

fører så meget med sig

jeg har ikke noget mod livet

det ligger bare ikke så naturligt for mig mere

der skal flere forberedelser til nu længere tids opvarmning hver morgen

hvad skal det ende med

til sidst er det tilløb alt sammen

og når man så skal springe, er man dødtræt

der er ikke andet for

man må snyde sig selv

for at kunne holde det ud

gå op i starten

give sig hen i sit timelange tilløb

med liv og sjæl

 

og så vil jeg citere bandet TV2

Kys det nu det satans liv og grib det, fang det, før det er forbi

 

Tillykke med jeres studentereksamen og held og lykke fremover, nu er det jeres tur.